Wystawa w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia będzie się składać z dwóch części.
- Pierwsza to przekrojowa prezentacja obrazów z serii „Asketes” (2002), „Morton Feldman” (2005), „Ikos” (2006) i najstarszy obraz „Blizna” z 1983 roku. Charakterystyczną cechą tych obrazów są iluzyjne faktury i mocno ascetyczna kolorystyka. Kolorem dominującym jest biel zawsze traktowana jako symbol, jako kolor pozamaterialnego absolutu. Wszystkie obrazy zostały namalowane wypracowaną przez autora unikalną techniką rozwarstwiania farb akrylowych - wyjaśnia Urszula Wolska, kuratorka wystawy.
Druga część wystawy to abstrakcyjne ikony namalowane na lipowych deseczkach.
- Puste albo prawie puste obrazy z serii „Hagia Apophatike”, „Eremos” i „Eikon” przedstawiają stany wewnętrznego skupienia nepsis – hezychia – prosoche| (skupienie – wyciszenie – uważność). Ikony nie są datowane. Ich powstawanie wiąże się ze specyficznie pojętym czasem Kairos, w którym nie ma chronologii. Na niektórych ikonach pojawiają się stygmaty Obecności – pęknięcia, skaleczenia i zadrapania. Wszystkie te dodatkowe elementy mają sens symboliczny - mówi kurator wystawy.
https://www.cozadzien.pl/radom/spotkania-z-nauka-minifestiwal-nauki-w-amfiteatrze/76379
Ikony zostaną wyeksponowane na kubikach tak, żeby przyciągnąć widza i całkowicie zlikwidować dystans pomiędzy oglądającym a obrazem.
Mieczysław Knut urodził się w 1953 w Kartuzach. Studia artystyczne w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku u prof. Władysława Jackiewicza odbył w latach 1972–1977. Doktorat ASP w Warszawie 2005, habilitacja ASP w Łodzi 2012. Zajmuje się malarstwem. Uczestniczy w spotkaniach artystycznych m.in. Międzynarodowych Plenerach dla Artystów Posługujących się Językiem Geometrii, Okuninka k. Chełma 1986–2000, Centrum Rzeźby Polskiej Orońsko 2001–2008, Radziejowice 2009–2018. Członek Naukowego Towarzystwa Tomistycznego.
Wernisaż wystawy odbędzie się w piątek, 1 października. Początek o godz. 17.00. Ekspozycja będzie czynna do 5 grudnia.