Radio Rekord Radom 29 lat z Wami Radio Rekord Radom 29 lat z Wami
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjEiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=

Spacerkiem po mieście: Państwowa Komunikacja Samochodowa

Spacerkiem po mieście: Państwowa Komunikacja Samochodowa

Dalekobieżny ruch pasażerski obsługiwali przewoźnicy różnych firm – państwowi i prywatni, m.in. Koleje Państwowe, Polska Linia Autobusowa czy Państwowe Zakłady Inżynieryjne. Autobusy Kolei Państwowych zatrzymywały się przy dworcu kolejowym, pozostałym przewoźnikom na początku lat 30. miasto oddało do użytku nowoczesny dworzec przy ul. Malczewskiego 20. Dzierżawił go Polski Związek Turystyczny.

Po zakończeniu II wojny światowej autobusy zaczęły kursować z Radomia już 1 lipca 1945 roku. Firma przewozowa organizacyjnie podporządkowana została Powiatowemu Urzędowi Samochodowemu. Miała do dyspozycji dwa samochody osobowe i siedem ciężarówek. Kursowały one na liniach: Radom-Łódź-Radom i Radom-Warszawa-Radom. Rok później uruchomiono linie do Lipska, Skarżyska i Zwolenia.

W 1947 roku radomski PKS stał się Stacją nr 3 i podlegał oddziałowi PKS w Warszawie. Pasażerowie nadal korzystali z dworca przy ul. Malczewskiego, a zajezdnia, garaże i magazyny zlokalizowana została początkowo przy ul. Wałowej 45, a potem przy ul. Żeromskiego 104.

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+

1 stycznia 1950 doszło do połączenia radomskich oddziałów Państwowego Przedsiębiorstwa Transportowo-Spedycyjnego, Hartwig SA i Przedsiębiorstwa Państwowo-Spółdzielczego „Spedytor” w jedną firmę o nazwie: PKS -Przedsiębiorstwo Transportowo-Spedycyjne ekspozytura w Radomiu. Rok później pasażerowie przenieśli się z ul. Malczewskiego na 22 Lipca (obecnie ul. Beliny-Prażmowskiego) - dworzec autobusowy urządzono w części właśnie oddanego do użytku budynku poczty.

1 stycznia 1960 radomską ekspozyturę PKS przemianowano na Oddział Osobowo-Towarowo-Spedycyjny, który pięć lat później podzielono na Oddział Transportowo-Spedycyjny i Oddział Osobowy. W połowie 1972 ten ostatni otrzymał nową zajezdnię przy ul. 1905 Roku 47.

Od 1990 roku radomski PKS stał się samodzielną jednostką. Osiem lat później oddany został do użytku nowoczesny dworzec autobusowy przy ul. Beliny-Prażmowskiego. Przy ul. 1905 Roku nadal funkcjonowała zajezdnia wraz z zapleczem techniczno-diagnostycznym. Radomski PKS miał też placówkę terenową, z dworcem, w Zwoleniu. Na początku 2003 roku obsługiwał 186 linii krajowych, a do dyspozycji pasażerów było 130 autobusów.

W 2010 roku przedsiębiorstwo Państwowa Komunikacja Samochodowa w Radomiu zostało skomercjalizowane. Powstała spółka Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej, w którym właścicielem 100 proc. udziałów był Związek Gmin „Podradomska Komunikacja Samochodowa”. Jesienią 2022 roku spółka ogłosiła upadłość. Dworzec PKS swoją funkcję przestał pełnić już w 2015 roku, a cztery lata później został sprzedany za ponad 4 mln zł prywatnemu inwestorowi.

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjQxIiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjQxIiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Zobaczcie obszerną galerię zdjęć!

Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji "Stop hejt".

Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjMiIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+DQo=

#WieszPierwszy

Najnowsze wiadomości

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE1IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Najczęściej czytane

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K
PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjE5IiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0K

Polecamy