Samochodowe dinozaury
Istnieją samochody, o których już dawno zapomnieliśmy a okazuje się, że nadal są w fabrycznej produkcji. Wiele z nich zaczęto produkować kilkadziesiąt lat temu i graniczy z cudem, że do dziś znajdują nabywców.
• Peugeot 405 - pierwszy egzemplarz opuścił francuską fabrykę w 1987 roku a obecnie jest produkowany na licencji w Iranie przez firmę Khordo, która wyposaża ten leciwy model w dwie poduszki powietrzne oraz radio z MP3 i gniazdem USB.
• Łada Niva - w produkcji znajduje się nieprzerwanie od 1977 roku i jest ciągle produkowana przez tę samą firmę, w tej samej fabryce. Napędza ją silnik z epoki - ośmiozaworowa jednostka o pojemności 1.7 litra i mocy 83 KM.
• Toyota Land Cruiser 70 - ta terenówka pojawiła się na rynku w 1984 roku i jest do dzisiejszego dnia produkowana w Australii. Z pewnością znajduje tam nabywców ze względu na niezniszczalną konstrukcję, opartą na ramie ze sztywnymi mostami. Pod maską drzemie czteroipółlitrowy diesel o momencie obrotowym 430 Nm.
• Morgan 4/4 - to rekordzista w tym zestawieniu. Auto w obecnym kształcie jest produkowane od 1955 roku a poprzednia wersja o tej samej nazwie pojawiła się już w roku 1936. Samochód dalej jest zbudowany na drewnianej ramie i posiada silnik o pojemności 1.6 litra konstrukcji Forda.
Samochodowe dziwadła
Oprócz samochodów, które weszły do seryjnej produkcji i były z powodzeniem wypuszczane z fabryk przez lata, historia motoryzacji zna też przypadki śmiałych, ale niezbyt udanych konstrukcji.
Samochody napędzane śmigłem
Brzmi to niedorzecznie, ale konstruktorzy próbowali wszystkiego, by osiągnąć wyższe prędkości. Udało się to m.in. w samochodzie Leyat Helica z 1919 roku, który osiągał prędkość 70 km/h. Powstawały również śmigłowe pojazdy militarne takie jak angielsko-francuski wóz opancerzony zwany Wind Wagon, produkowany od 1915 roku przez firmę Sunbeam.
Jeśli tylko twój samochód nie posiada śmigła, wszystkie części do niego znajdziesz w internecie, po prostu kliknij tutaj.
Samochody o niezwykłej bryle
Kształt karoserii nie zawsze musiał posiadać walory estetyczne bądź użytkowe, czasem miał po prostu zaskakiwać. Zaprojektowany w 1968 roku przez Jeana-Pierra Ponthieu pojazd miał przeszklone nadwozie w kształcie kuli. W Wietnamie z kolei, w latach 60 powstał samochód również przeszklony, ale o kształcie prostopadłościanu. Co ciekawe, rozwijał prędkość do 80 km/h.
ConVairCar z 1946 to auto, które naprawdę latało. Konstrukcja miała doczepiane skrzydła, w sumie ważyła ponad 3 tony i planowano wyprodukowanie 160 tysięcy sztuk. Dynasphere to jeden z najdziwniejszych motoryzacyjnych projektów. Pojazd ten miał trzy metry wysokości i wyglądał jak wielka ażurowa opona, w środku której siedział kierowca.
W 1939 roku General Motors pokazało Potiaca Deluxe Six, którego nadwozie jest wykonane w całości z przezroczystego szkła akrylowego. Samochód istnieje do dnia dzisiejszego i podobno jeździ na oryginalnych białych oponach. Firma Heuliez w 50 latach produkowała też przezroczyste autobusy.
Począwszy od lat 20 w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii powstawało wiele samochodów reklamowych o najdziwniejszych kształtach. Samochody w kształcie bochenka chleba, parówki, jabłka, buta, kredki, paczki miętowych pastylek oraz czajnika do herbaty to tylko niektóre z nich.
Samochody w nietypowych miejscach
W 2007 roku został pobity rekord wysokości, na którą człowiek wjechał samochodem. Na najwyższy wulkan na Ziemi, leżący na granicy chilijsko-argentyńskiej Ojos del Salado, wjechali dwaj Chilijczycy - Gonzalo Bravo i Eduardo Canales. Dokonali oni tego Suzuki Samuraiem z 1986 roku a wysokość, którą osiągnęli to 6688 metrów n.p.m.
Na Antarktydzie stale przebywa i jest używanych około 5000 pojazdów. Należą do nich skutery śnieżne i pojazdy gąsienicowe ale także zwykłe autobusy a nawet VW Garbus. Większość samochodów jest pomalowana na ostre kolory, by były widoczne na tle wszechobecnego śniegu.
W lodowym klimacie jest utrzymane ostatnie osiągnięcie Jeepa. Grand Cherokee Trackhawk jest najszybszym suv-em na lodzie. Osiągnął to podczas próby na zamarzniętym jeziorze Bajkał. Samochód rozwinął prędkość 280 km/h.
Najszybszą z kolei kosiarkę do trawy produkuje japońska Honda. Konstrukcja z silnikiem o mocy 200 KM rozpędziła się na niemieckim torze Lausitzring do prędkości ponad 242 km/h! Więcej o kosiarce Honda Mean Mover V2 możesz przeczytać tutaj: https://www.auto-swiat.pl/honda-mean-mower-v2.
Samochodowe naj
W każdej dziedzinie życia ludzie uwielbiają bić rekordy. W motoryzacji jest ich z tego powodu bardzo dużo, a niektóre z nich są naprawdę imponujące.
Najstarszy sprawny samochód to La Marquise z 1884 roku. Posiada on napęd parowy i rozpędza się do 60km/h.
Najdroższy samochód zabawkowy to Bugatti Veyron w skali 1:18. Zabawka jest pokryta złotem, platyną i diamentami. Waży 7 kilogramów i kosztuje 2 miliony euro.
Najoszczędniejszy samochód na świecie to Pac Car II, który podczas wyścigu Shell Eco Marathon spalił średnio 0,0185 litra benzyny na 100 km.
Najwięcej startów w rajdzie Paryż - Dakar ma na koncie Japończyk o imieniu Yoshimasa Sugawara. Startował on w każdej edycji od 1983 do 2012 roku, w kategorii ciężarówek, samochodów osobowych oraz motocykli.
Więcej ciekawych motoryzacyjnych rekordów znajdziesz na stronie: http://moto.pl/Motoryzacyjne_rekordy_Guinnessa.html