Slogan reklamowy: definicja
Hasło i slogan reklamowy to terminy przez wiele osób używane zamiennie, ale w praktyce oznaczają zupełnie coś innego. Slogan to krótka sentencja, która nierozerwalnie łączy się z charakterem promowanej marki, przedstawiając podstawowe wartości, jakimi firma kieruje się w swojej pracy. Slogan ma na celu utrwalenie w świadomości konsumentów pożądanego wizerunku firmy i podkreślenie najważniejszych elementów jej charakteru, dlatego zazwyczaj czas jego „życia” jest dość długi. Slogany funkcjonują w połączeniu z konkretną marką nawet kilka lat lub przez cały okres jej funkcjonowania na rynku, w zależności od tego, czy firma przechodzi zmiany i w związku z tym, musi dostosować slogany do aktualnych potrzeb.
Trudno przecenić znaczenie sloganu, który jest przez konsumentów często nierozerwalnie utożsamiany z daną firmą, dlatego proces jego opracowania to ważny moment w budowie wizerunku marki. Warto pamiętać, że slogan reklamowy absolutnie nie może być zbyt długi. To może niepotrzebnie utrudniać jego zapamiętanie. Jednocześnie jednak należy zadbać o to, żeby hasło niosło za sobą esencjonalną treść. Dzisiaj zwykle przygotowywaniem sloganów i haseł reklamowych zajmują się wyspecjalizowane agencje reklamowe, a praca nad nimi jest poprzedzana wnikliwymi badaniami rynku, pokazującymi potrzeby grupy docelowej.
Czym slogan reklamowy różni się od hasła?
Wspomnieliśmy już, że slogan jest nierozerwalnie związany z charakterem promowanej marki i często „przyrasta” do niej na dłuższy czas. Nieco inaczej ta kwestia wygląda w przypadku hasła reklamowego, które zwykle jest wykorzystywane w celu wypromowania konkretnego produktu. Podobnie jak w przypadku sloganu, podstawowe znaczenie ma ukucie krótkiego, ale niosącego za sobą dużo treści sformułowania. Jednocześnie jednak musisz pamiętać, że zarówno slogan, jak i hasło reklamowe powinny być dostosowane do potrzeb określonej grupy docelowej. Inaczej zareklamujesz produkt dla dorosłych, na przykład specjalistów z określonej dziedziny, a inaczej będziesz promować ofertę skonstruowaną z myślą o młodzieży. Właśnie dlatego, tak istotne jest stworzenie tak zwanej persony, czyli modelu Twojego wzorcowego klienta.
Zarówno w przypadku sloganów, jak i haseł reklamowych należy jednak pamiętać o jednym – ich treść nie powinna być zbyt skomplikowana i trudna w odbiorze. Oba zwroty mają łatwo wbijać się w pamięć konsumentów, a wyszukany i nieprzystępny język może to niestety w praktyce skutecznie utrudnić.
Konstruując hasło i slogan reklamowy warto natomiast operować językiem korzyści, czyli przedstawić konsumentowi co właściwie zyska, jeśli zdecyduje się na skorzystanie właśnie z Twojej oferty. Należy również zwrócić uwagę na, żeby przygotowywane hasła pozwoliły reklamowanym produktom lub usługom zabłysnąć w zestawieniu z konkurencyjnymi propozycjami obecnymi na rynku, na przykład, podkreślając konkretną cechę, która jest ich najważniejszym wyróżnikiem.